تاثیر گیمفیکشن بر فروش
26/08/1395

در حالی که اکثر تبلیغات و تلاش‌های بازاریابی دارای اهداف دقیق و نتایج قابل اندازه‌گیری هستند، اما همه چیز برای Jovanis Bouargoub متفاوت است. Jovanis Bouargoub صاحب یک رستوران در شیکاگوست اما در این رستوران نیازی نیست لباس رسمی بپوشید، بلکه می‌توانید هیجان را تجربه کنید.

احتمالا نام بازی پوکمون گو (Pokémon Go) را شنیده‌اید؛ بازی مبتنی بر GPS پوکمون گو  یک بازی واقعیت افزوده است که کاربران در آن  به مکان‌های مختلف سفر می‌کنند و موجودات خیالی پوکمون را جمع‌آوری می‌کنند. بازی پوکمون گو در ژوئیه 2016 معرفی شد و به دلیل داشتن شخصیت‌های انیمیشنی مشهور و ایجاد حس نوستالژیک در کاربران به سرعت مورد استقبال قرار گرفت.

با اینکه گیمرها برای بازی پوکمون گو در بسیاری از مناطق دارای محدودیت هستند اما در رستوران Bouargoub  حتی اگر هیچ چیز خریداری نکنند بازهم مشکلی پیش نخواهد آمد و می‌توانند با خیال راحت بازی کنند. از آنجایی که Bouargoub نمی‌خواست هیجان این بازی را از دست دهد، رستوران وی به مرکزی برای گیمرهای پوکمون تبدیل شده است.

وی می‌گوید: این برای من اصلا اهمیتی ندارد که این افراد حتما خرید کنند؛ اگر حداقل یک فرد به اینجا بیاید و تمامی امکانات ما را ببیند ممکن است روزی به مشتری تبدیل شود.
وی برای گیمرهایی که بتوانند به مراحل مختلف این بازی دست یابند، تخفیف‌هایی را در نظر گرفته است. برای مثال کسانی که به مرحله 25 برسند تنها نصف صورتحساب خود را پرداخت خواهند کرد.

از بازی پوکمون گو می‌توان به عنوان یک موفقیت بی‌نظیر نام برد زیرا در اواسط جولای 2016 شرکت فن‌آوری اطلاعات SimilarWeb اعلام کرد که این بازی از توییتر در کاربران فعال روزانه پیشی گرفته است و به مراتب محبوب‌تر از Netflix است. این بازی همچنین رستوران‌ها و خرده‌فروشان را  که می‌خواستند اسپانسر بازی ها شوند را تحت تاثیر قرار داد. 
Bouargoub می‌گوید، حمایت مالی در داخل برنامه‌  مزایایی دارد زیرا برخی از مردم تنها به اینجا می‌آیند تا شخصیت‌های بازی را جمع‌آوری کنند ولی از میان آن‌ها برخی به اینجا بازمی‌گردند تا نوشیدنی یا غذا خریداری کنند. وی معتقد است هیاهوی این بازی و بازاریابی که در پشت آن قرار دارد قطعا برای کسب و کارش مفید است.
وی می‌گوید همواره به تمام اتفاقات فرهنگی مانند پوکمون گو توجه می‌کند تا بتواند از آن‌ها به عنوان یک فرصت برای حفظ کسب و کارش بهره گیرد. 

توسعه و بازی سازی تجاری (گیمفیکشن)

موفقیت پوکمون گو بدون شک به دلیل نوع بازی آن است. این بازی همچنین نشان داد که رستوران‌ها و خرده فروشان با درگیر کردن مشتریان با بازی، می‌توانند آن‌ها را درگیر برند و کسب و کار خود نمایند. 

جان فیندلی (John Findlay) بنیان‌گذار و طراح برنامه در مجموعه Launchfire می‌گوید توسعه بازی‌سازی تجاری (گیمفیکشن) به رستوران‌ها بیش از هر چیز دیگری این امکان را می‌دهد که مشتریان را با خود درگیر سازند. وی معتقد است که مشتریان وفادار قطعا از اضافه شدن کمی سرگرمی استقبال خواهند کرد و نه فقط برای خرید مشتریان بلکه با برنامه‌های  گیمفیکشن نسبت به چیزهای دیگری هم که برای برند اهمیت دارد،  به آن‌ها جایزه‌ای تعلق خواهد گرفت. برای مثال مشتریان مک دونالد با هر بار مراجعه می‌توانند بازی‌های بیشتری را جمع‌آوری کنند و این امر اشتیاق آن‌ها به مراجعه بعدی را افزایش می‌دهد.

صرف نظر از اینکه این بازی ها چگونه ساخته می‌شوند، نقشی متفاوت با کمپین‌های تبلیغاتی سنتی دارند. مدیر این شرکت معتقد است که مردم برای بازی و برنده شدن انگیزه پیدا می‌کنند و در مرتبه دوم نسبت به آن برند مشتاق می‌شوند. برای مثال اگر در یک شبکه تلویزیونی  گفته شود به کانال 57 بروید تا منو جدید رستوران را ببینید، فکر می‌کنید چند نفر آن کانال را انتخاب می‌کنند؟ حال اگر به آن‌ها گفته شود که به کانال 57 بروید و بعد از برنده شدن در بازی یک وعده غذایی مجانی جایزه بگیرید چند نفر کانال را عوض خواهند کرد؟ قطعا افراد بیشتری این کار می‌کنند. پس برای ایجاد این حس در افراد باید تلاش کنید تا با مشتریان خود تعامل بیشتر و بهتری داشته باشید.

استفاده از محتواي وب سايت دکتر حميدرضا اسماعيل خو بدون ذکر منبع پيگرد قانوني دارد . 

منبع: FSR Magazine – نوامبر 2016

 

   تعداد بازدید ( 150 )
اينکه مدل کسب و کار اتاقهاي پرو هوشمند چقدر موفق خواهد شد، آينده مشخص ميکند . اما سعي و تلاش شرکتها در ارايه خلاقانه ارزشهاي جديد به مشتريان ، و ارايه يک تجربه خريد جديد ميتواند تبديل به يک مزيت رقابتي شود .
نمونه هایی از Gamification به عنوان استراتژی بازاریابی در اطراف ما وجود دارند. یکی از بارزترین آن ها برنامه «نایک پلاس» شرکت نایک می باشد، که پلتفرمی است که وقتی شرکت کنندگان به اهداف مشخصی رسیدند به آن ها پیام متنی و اشکال گرافیکی در دستگاه های موبایل یا دستبندهای ویژه ای جایزه بدهد.
يکي از تکنيکهاي بازاريابي قرن بيست و يکم ، کنار گذاشتن کمپينهاي تبليغاتي در بازاريابي و استفاده از آدم هايي است که واقعا از يک برند خوششان مي آيد و به مقبوليت آن برند در جامعه هم کاري ندارند. اما مشکل اصلي پيدا کردن اين آدمهاست.
سیستم ناوبری یا هدایت خودروهای دیزلی یا وسایل نقلیه الکترونیکی هر روز در حال پیشرفت است اما سال گذشته اخباری مبنی بر استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده در سیستم هدایت خودروهای فولکس واگن منتشر شد. در این گزارش بیان شده بود که