واقعیت افزوده : محتوای آینده
07/09/1395

احتمالا شما هم نام بازی پوکمون و شخصیت‌های آن را شنیده‌اید، بازی که الهام گرفته شده از نمایش تلویزیونی سال 1990 است. این بازی که بر محوریت GPS است به کاربران این امکان را می‌دهد که در محیط اطراف خود به دنبال شخصیت‌های این بازی باشند. در واقع هنگامی که در حال راه رفتن در یک محیط هستند، ویبره گوشی به آن‌ها اعلام می‌کند که یکی از این شخصیت‌ها در نزدیکی آن‌هاست و تصویر این شخصیت ها در پس زمینه واقعی محیط نمایش داده می‌شود و بازیکنان با استفاده از صفحه نمایش گوشی و دوربین گوشی این شخصیت‌ها را جمع آوری می‌کنند.

این بازی که در تعداد محدودی از کشورها در جولای 2016 در دسترس قرار گرفت، توانست رکورد دانلود بسیاری از اپلیکیشن‌ها را بشکند. در حالی که بازی پوکمون گو یک بازی واقعیت افزوده یا AR است ویژگی‌های آن پیچیده نیست و بسیاری از مدیران از پتانسیل‌های این برنامه برای گسترش کسب و کارهای خود استفاده می‌کنند.

 

واقعیت افزوده یا AR چگونه کار می‌کند؟

AR تکنولوژی است که بین دنیای دیجیتال و دنیای فیزیکی با استفاده از اطلاعاتی مانند متن، عکس و ویدیو ارتباط برقرار می‌کند. در واقع افراد به وسیله صفحه نمایش اسمارت فون ها، تبلت ها و هدست ها، عناصری اضافه شده به محیط را تجربه می‌کنند. این عناصر اضافه شده در محیط براساس تولیدات کامپیوتری و پردازش اطلاعات ورودی از دستگاه کاربر مانند صدا و تصویر و GPS ایجاد می‌شوند.

در سال‌های آینده قطعا تکنولوژی VR بیشتر در کسب و کار مورد استفاده قرار خواهد گرفت. برای مثال شرکت حمل و نقل DHL با استفاده از واقعیت افزوده و گجت های پوشیدنی فرآیند کنترل کالاها را بهبود بخشیده است. اپلیکیشن های دیگر AR امکانات دیگری مانند ترجمه هم زمان تابلوها را دارد. همچنین هنگامی که تکنسین ها در محیط مشغول کارند می‌توانند در حالی که بر روی کار خود تمرکز کرده‌اند، دستورالعمل نگهداری تجهیزات را دریافت کنند.

واقعیت افزوده مبتنی بر موبایل یکی از ساده‌ترین شکل‌های این تکنولوژی همه جانبه است. شبکه‌ مِش (Mesh) با محوریت افراد است و مجموعه‌ای از دستگاه‌ها، اپلیکیشن‌ها، سرویس‌ها و سایر افراد که در اطراف آن هستند، با یکدیگر یک جهان فیزیکی یا مجازی را ایجاد می‌کنند. در همین راستا، device mesh شبکه ای از پوشیدنی ها، موبایل و سنسورهای اینترنت اشیا است که افراد برای پیداکردن اطلاعات و برقراری ارتباط آنلاین از آن استفاده می‌کنند.

در سال 2021 دنیای کسب و کار شاهد تکامل سریع و پیچیده‌ای خواهد بود و محتواهای همه جانبه و اپلیکیشن ها برای مصرف کنندگان تجربه کاربری متفاوتی را رقم خواهند زد.

قابلیت های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، با شبکه‌های مِش ادغام شده تا یک سیستم یکپارچه از دستگاه‌هایی را ایجاد کنند که قادر به سازماندهی اطلاعات کاربران و اپلیکیشن های مرتبط را داشته باشند. ادغام تلفن‌های همراه، گجت‌های پوشیدنی، اینترنت اشیا و محیط های غنی از سنسور، باعث گسترش اپلیکیشن‌های همه جانبه می شود که با تجربه کاربری فعلی که تک نفره است متفاوت است. تمامی فضاها و اشیا فعال خواهند شد و ارتباط آن‌ها از طریق شبکه مِش (فضایی که همه چیز با هم در ارتباط است) فراهم می‌شود.

 

یک برنامه واقعیت افزوده که به شما نشان می‌دهد مبلمان در فضای خانه به چه شکلی خواهند بود

 

تمامی مدیران فناوری اطلاعات و رهبران مختلف با دنبال کردن روند تکنولوژی پوشیدنی‌ها، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده باید به طور مدام به روش‌های جذب مصرف کنندگان توجه نمایند. برای مثال با درک نیازها، ارزش‌های کسب و کار و مخاطبان موردنظر برنامه ریزی کرده و از قابلیت های این تکنولوژی ها و فرصت هایی که در کسب و کار دیجیتال ایجاد می کنند بهره  ببرند.

 

استفاده از محتواي وب سايت دکتر حميدرضا اسماعيل خو بدون ذکر منبع پيگرد قانوني دارد . 

 

منبع: Tech First Post - نوامبر 2016


   تعداد بازدید ( 227 )
اينکه مدل کسب و کار اتاقهاي پرو هوشمند چقدر موفق خواهد شد، آينده مشخص ميکند . اما سعي و تلاش شرکتها در ارايه خلاقانه ارزشهاي جديد به مشتريان ، و ارايه يک تجربه خريد جديد ميتواند تبديل به يک مزيت رقابتي شود .
نمونه هایی از Gamification به عنوان استراتژی بازاریابی در اطراف ما وجود دارند. یکی از بارزترین آن ها برنامه «نایک پلاس» شرکت نایک می باشد، که پلتفرمی است که وقتی شرکت کنندگان به اهداف مشخصی رسیدند به آن ها پیام متنی و اشکال گرافیکی در دستگاه های موبایل یا دستبندهای ویژه ای جایزه بدهد.
يکي از تکنيکهاي بازاريابي قرن بيست و يکم ، کنار گذاشتن کمپينهاي تبليغاتي در بازاريابي و استفاده از آدم هايي است که واقعا از يک برند خوششان مي آيد و به مقبوليت آن برند در جامعه هم کاري ندارند. اما مشکل اصلي پيدا کردن اين آدمهاست.
سیستم ناوبری یا هدایت خودروهای دیزلی یا وسایل نقلیه الکترونیکی هر روز در حال پیشرفت است اما سال گذشته اخباری مبنی بر استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده در سیستم هدایت خودروهای فولکس واگن منتشر شد. در این گزارش بیان شده بود که