مدل کسب و کار واقعیت افزوده
09/09/1395

برای درک هرچه بیشتر اینکه چگونه می‌توان از تکنولوژی به نفع کسب و کارمان استفاده کنیم باید در وهله اول بدانیم که هر شاخه از تکنولوژی چیست و عملکرد آن در کسب و کار ما چگونه است. بیایید نگاهی به تکنولوژی واقعیت افزوده یا AR بیاندازیم. برای مثال بازی پوکمون گو را در نظر بگیرید که یک بازی واقعیت افزوده است، چرا این بازی برای کاربران جذاب است؟

براساس اعلام شرکت فورستر (Forrester) یک هفته بعد از اینکه این بازی در دسترس قرار گرفت، توجه به تکنولوژی واقعیت افزوده بیش از 150000 برابر افزایش یافت. در گزارش این شرکت اضافه شد که بازی پوکمون گو یک نمونه خوب از تکنولوژی AR است که بسیار ساده، یکپارچه، و حس برانگیز بوده و در اختیار کاربران قرار گرفته است.

سادگی

بازی پوکمون گو بازیکنان را ساعت‌ها درگیر خود می‌کند. این به خاطر پیداکردن شخصیت های این بازی و جمع کردن آن‌ها نیست بلکه اگر به تماشای بازی یکی از این افراد بنشینید خواهید دید که روند بازی بسیار ساده است. و تنها کاری که در بازی انجام می‌شود چند ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد. شرکت های کوچکی که می‌خواهند از این تکنولوژی واقعیت افزوده  برای کسب و کار خود استفاده کنند باید بدانند که مشتریان  را درگیر پروسه طولانی و غیرضروری برای انتخاب آنچه نیاز دارند، نکنند.

یکپارچگی

یکی دیگر از جنبه‌های محبوبیت بازی پوکمون گو، این بود که کاربران برای بازی با آن نیازی ندارند که روند معمول کار و زندگی خود را مختل کنند. می‌توانند به راحتی  در حال رفت و آمد در مترو، خوردن ناهار یا صف بانک بازی کنند و نیازی نیست زمانی را جداگانه برای آن در نظر بگیرند. این نوع فعالیت چیزی است که مشتریان از آن استقبال می‌کنند.  اگر برنامه‌ای که شما به آن‌ها ارایه می‌دهید، آنچه که آن‌ها نیاز دارند را هر جا که هستند، در اختیارشان بگذارد، قطعا برایشان جذاب خواهد بود.

حس موفقیت

یکی از دلایلی که باعث می‌شود بازیکنان مجددا به سمت این بازی بیایند این است که آن‌ها در بازی حس انجام کاری را دارند که می‌توانند موفقیت در آن را با دیگر بازیکنان به اشتراک بگذارند.

بدون شک تنها به کارگیری از تکنولوژی AR باعث نخواهد شد که اپلیکیشن شما برای مشتریان جذاب باشد زیرا باید افراد با آن درگیر شوند. اولین اپلیکیشنی که اختصاص به خرید داشت در سال 2012 در دسترس قرار گرفت، این اپلیکیشن به آن‌ها این امکان را می‌داد که قفسه‌های فروشگاه را اسکن کرده و اطلاعات محصولات را دریافت کنند. اکنون سوال این است که این برنامه برای مشتریان حس برانگیز است یا خیر؟

کسب و کارهای موفق می‌دانند  که چگونه اپلیکیشنی را ارایه کنند که تجربه کاربری خوبی را برای کاربران ایجاد کنند. شرکت ایکیا در سال  2014 یک اپلیکیشن کاتالوگ دیجیتال ارایه کرد که به وسیله آن کاربران می‌توانستند ببینند که مبلمان چگونه در فضای خانه آن‌ها قرار می‌گیرد. و افراد با تغییر دادن آیتم‌ها و رنگ بتوانند دکور مدنظر خود را تغییر دهند. این اپلیکیشن برای مشتریان ایکیا حسی را ایجاد کرد که بدون این تکنولوژی AR ممکن نبود.

 

تمامی کسب‌ و کارها هنگامی که می‌خواهند از تکنولوژی واقعیت افزوده استفاده کنند باید تمامی جنبه‌ها آن را بسنجند و ببیند که آیا مزایایی که از آن بهره خواهند برد در ازای مخارج آن به صرفه است. برای مثال می‌توانند اپلیکیشن AR مخصوص خود را تولید کنند یا از اپلیکیشن‌های دیگر استفاده کنند.

برنامه‌نویسی یک اپلیکیشن اختصاصی AR همیشه یک گزینه مناسب نیست زیرا هزینه‌های توسعه آن قطعا برای کسب و کارهای کوچک مقرون به صرفه نخواهد بود. اما در عین حال اپلیکیشن اختصاصی به دلیل داشتن کنترل دقیق بر روی آن می‌تواند بسیار مناسب باشد. بازی پوکمون گو شرکت نینتندو، هم برای بازیکنان هم برای خرده فروشان امکاناتی را فراهم کرده است. کاربران می‌توانند چیزهایی برای جذب شخصیت‌های بیشتر پوکمون خریدهای داخل برنامه ای کنند. همچنین کسب و کارها نیز می‌توانند با به عنوان اسپانسر این بازی درآمده و در ازای هر بازدیدی از محل آن‌ها، پرداخت انجام دهند.

اتکا کردن به شخص دیگر برای اینکه برای شما مشتری جذب کند قطعا بدون ریسک نخواهد بود. با اینکه عملکرد این بازی در بازگشت سرمایه مشخص نیست، براساس گزارش‌ها، کافه آتلانتا بازگشت سرمایه 400 درصدی به وسیله فروش این عوامل جذب کننده داشته است. کسب و کارهای کوچک بایستی میزان مزیت‌های آن در نظر بگیرند. برای مثال این بازی بیش از 7.5 میلیون بار در هفته اول دانلود شده است که نشان دهنده مخاطب بسیار بالایی است. اما این پارامتر که تعدا شخصیت هایی که در محل آن‌ها توسط بازیکنان جمع آوری می‌شود مخشص نیست.

اپلیکیشن‌های تلفن همراه یکی از روش‌های محبوبی است که افراد برای ارتباط با دنیای پیرامون خود از آن استفاده می‌کنند. بیش از سه چهارم افراد بزرگسال آمریکا دارای اسمارت فون هستند و زمان زیادی را در رسانه‌های دیجیتال گوشی خود می‌گذارانند. پس برای کسب و کارها اهمیت زیادی دارد که بتوانند از طریق موبایل با افراد ارتباط برقرار کنند و تکنولوژی واقعیت افزوده می‌تواند یکی از این ابزارها باشد.

 

استفاده از محتواي وب سايت دکتر حميدرضا اسماعيل خو بدون ذکر منبع پيگرد قانوني دارد . 

منبع: Multi Chanel Merchant – اکتبر 2016


   تعداد بازدید ( 123 )
نمونه هایی از Gamification به عنوان استراتژی بازاریابی در اطراف ما وجود دارند. یکی از بارزترین آن ها برنامه «نایک پلاس» شرکت نایک می باشد، که پلتفرمی است که وقتی شرکت کنندگان به اهداف مشخصی رسیدند به آن ها پیام متنی و اشکال گرافیکی در دستگاه های موبایل یا دستبندهای ویژه ای جایزه بدهد.
يکي از تکنيکهاي بازاريابي قرن بيست و يکم ، کنار گذاشتن کمپينهاي تبليغاتي در بازاريابي و استفاده از آدم هايي است که واقعا از يک برند خوششان مي آيد و به مقبوليت آن برند در جامعه هم کاري ندارند. اما مشکل اصلي پيدا کردن اين آدمهاست.
سیستم ناوبری یا هدایت خودروهای دیزلی یا وسایل نقلیه الکترونیکی هر روز در حال پیشرفت است اما سال گذشته اخباری مبنی بر استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده در سیستم هدایت خودروهای فولکس واگن منتشر شد. در این گزارش بیان شده بود که
واقعیت افزوده تنها محدود به بازی پوکمون گو نیست. بلکه پیش‌بینی می‌شود که در آینده در تجارت و بازاریابی بسیار از آن استفاده شود. براساس گفته متخصصین هرچه تکنولوژی استفاده از اینترت اشیا بیشتر شود به همان نسبت واقعیت افزوده نیز گسترش خواهد یافت.