نگرانی‌های امنیتی واقعیت افزوده
13/09/1395

واقعیت افزوده، نگرانی‌های امنیتی و موانع پیشرفت آن

واقعیت افزوده تنها محدود به بازی پوکمون گو نیست، بلکه پیش‌بینی می‌شود که در آینده در تجارت و بازاریابی بسیار از آن استفاده شود.

براساس گفته متخصصین هرچه تکنولوژی استفاده از اینترت اشیا بیشتر شود به همان نسبت واقعیت افزوده نیز گسترش خواهد یافت. تجربه واقعیت افزوده در اسمارت فون  بسیار متفاوت بوده و کاربران متفاوتی را با هدست های AR و Oculus Rift جذب خواهد کرد. این موضوع نشان می‌دهد که واقعیت افزوده AR می‌تواند در دو مسیر متفاوت جلو رود.

 

پیش بینی شده است که بازار دستگاه‌های AR در سال 2018 کمتر از 600 میلیون باشد و مجموعه بازارهای AR/VR در سال 2020 به 162 میلیارد برسد.

اخیرا شرکت لنوو اولین اسمارت فون AR خود را معرفی کرد که از تکنولوژی گوگل  depth-sensing در آن استفاده شده است. همچنین گوگل حدود 35 اپلیکیشن برای Tango در دسترس قرار داده است. پس می بینیم که این تکنولوژی با اینکه در مراحل اولیه است، در حال رشد کردن است و در آینده قطعا در تجارت و بازاریابی بسیار بیشتر از آن استفاده خواهد شد.

واقعیت افزوده می‌تواند در اپلیکیشن‌های مختلفی برای تبلیغات و نمایش و سفارشی سازی از آن استفاده شود. کسب و کارها نیز می‌توانند از AR برای پیش خرید محصولات به مشتریان از آن استفاده کنند  و از آنجایی مشتریان می‌توانند با این تکنولوژی مشارکت بیشتری در پروسه انتخاب و خرید داشته باشند قطعا بیشتر جذب آن برند می‌شوند.

در کنار مزایای متعدد در استفاده از این تکنولوژی اما توسعه آن با محدودهایی روبروست. برخی از بازارهای محلی و منطقه‌ای  تمایل بیشتری به استفاده از این تکنولوژی دارند. براساس گزارش‌ها در سطح جهان 59 درصد از شرکت‌ها برای استفاده و توسعه از این تکنولوژی برنامه‌ریزی کرده‌اند. البته این اعداد در مناطق مختلف متفاوت است. در شمال آمریکا که بیشتر تحولات واقعیت افزوده اتفاق می‌افتد، این رقم 62 درصد خواهد بود و در اروپا تنها 55 درصد از کسب و کارها برای استفاده از این تکنولوژی برنامه‌ریزی کرده‌اند.

نگرانی‌های امنیتی، کمبود بودجه و عدم داشتن دانش کافی از عواملی است که مانع استفاده از واقعیت افزوده می‌شود. 94 درصد از کسب و کارهای آفریقایی نگرانی‌هایی در مورد امنیت تکنولوژی واقعیت افزوده دارند و این نگرانی امنیتی در سطح جهانی به 87 درصد می‌رسد.

امنیت کلید اصلی تمامی دستگاه‌های واقعیت افزوده است. برای مثال بازی پوکمون گو که یک بازی واقعیت افزوده است و بیش از 100 میلیون بار دانلود شده و در ماه اول حدود 200 میلیون دلار درآمد داشته است را در نظر بگیرید؛ هر کسی که بخواهد این بازی را دانلود نماید اطلاعاتی مانند ایمیل، تاریخچه جست و جو (Search History) و حتی اطلاعات کارت اعتباری خود را در دسترس قرار خواهد داد. کاربران با علاقه این کار را انجام می‌دهند و جای تعجب نیست که هکرها از این فرصت استفاده کرده و به اطلاعات شخصی دسترسی پیدا کنند.

در برخی از مواقع هکرها به حساب کابران دسترسی پیدا کرده و در مواقع دیگر کاربران ناخواسته درگیرر کمپین‌های ایمیل‌های تبلیغاتی می‌شوند. سازندگان بازی پوکمون گو تمامی جنبه‌های احراز هویت که بازی AR ارایه می‌کند را پیش بینی نکرده اند. اما قطعا می‌توان از اشتباهات گذشته آموخت.

اولین قدم برای آینده پلتفرم بازی‌های واقعیت افزوده این است که کاربران بتوانند اطلاعات مهم خود را پس از اشتراک گذاری مدیریت و حذف کنند. همچنین پیش بینی جرایم اینترنتی و مشکلات احراز هویت قبل از در دسترس قرار دادن بازی یک حرکت مهم از سوی برنامه نویسان خواهد بود.

مشکل اینجاست که حجم زیادی از اطلاعات در زمینه اینترنت اشیا وجود دارد که هر روز در حال گسترش است و ایجاد امنیت برای این اطلاعات عظیم در عین حال که ضروری است، نمی‌تواند بی عیب و نقص باشد.

استفاده از محتواي وب سايت دکتر حميدرضا اسماعيل خو بدون ذکر منبع پيگرد قانوني دارد . 

منبع اصلي:   pymntsنوامبر 2016


   تعداد بازدید ( 107 )
اينکه مدل کسب و کار اتاقهاي پرو هوشمند چقدر موفق خواهد شد، آينده مشخص ميکند . اما سعي و تلاش شرکتها در ارايه خلاقانه ارزشهاي جديد به مشتريان ، و ارايه يک تجربه خريد جديد ميتواند تبديل به يک مزيت رقابتي شود .
نمونه هایی از Gamification به عنوان استراتژی بازاریابی در اطراف ما وجود دارند. یکی از بارزترین آن ها برنامه «نایک پلاس» شرکت نایک می باشد، که پلتفرمی است که وقتی شرکت کنندگان به اهداف مشخصی رسیدند به آن ها پیام متنی و اشکال گرافیکی در دستگاه های موبایل یا دستبندهای ویژه ای جایزه بدهد.
يکي از تکنيکهاي بازاريابي قرن بيست و يکم ، کنار گذاشتن کمپينهاي تبليغاتي در بازاريابي و استفاده از آدم هايي است که واقعا از يک برند خوششان مي آيد و به مقبوليت آن برند در جامعه هم کاري ندارند. اما مشکل اصلي پيدا کردن اين آدمهاست.
سیستم ناوبری یا هدایت خودروهای دیزلی یا وسایل نقلیه الکترونیکی هر روز در حال پیشرفت است اما سال گذشته اخباری مبنی بر استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده در سیستم هدایت خودروهای فولکس واگن منتشر شد. در این گزارش بیان شده بود که