ترکيب استراتژي بازاريابي و گيميفيکيشن
10/10/1395

يکي از تکنيکهاي بازاريابي قرن بيست و يکم ، کنار گذاشتن کمپينهاي تبليغاتي در بازاريابي و استفاده از مخاطبيني است که واقعا از يک برند خوششان مي آيد و به مقبوليت آن برند در جامعه هم کاري ندارند. و ميتوانند مبلغان خودجوش آن برند باشند . امروزه با وجود شبکه هاي اجتماعي متعدد ، نقش اين آدمها در برندينگ يک محصول و يک شرکت بسيار مهمتر از گذشته  ميباشد .  اما مشکل اصلي پيدا کردن اين افرادست. يک گام بسيار موثر براي يافتن اين افراد استفاده از تکنيکهاي گيميفيکيشن مثل همکاري در فروش، برگزاري مسابقه، بازي و يا دادن جايزه است.  
در اين نوشته به بررسي گيميفيکيشن و چگونگي تاثير تعاملي آن با مخاطبين مي پردازيم و مي خواهيم بينيم چگونه افراد موثر در اين چرخه دست به دست هم مي دهند تا با ايجاد سرگرمي، استراتژي هاي بازاريابي موثري را نيز خلق کنند.  
بازاريابي مدرن اين روزها بيش از هميشه به دنبال ريشه هاي خود است.  علت هم اين است که مشتريان بالقوه شما بيشتر ازاينکه بخواهند درباره خود برند شما چيزي بدانند مي خواهند از نظرات دوستان خود و يا ساير مصرف کنندگان درباره برند شما آگاه شوند. فعال کردن صداي مشتريان راضي از محصولات يکي از بهترين کارهايي است که مي توانيد براي برند خود انجام دهيد و البته يکي از سخت ترين کارهاست.   بزرگترين اشتباهي که وجود دارد اين است که متخصصان بازاريابي فراموش مي کنند که اين رابطه بايد براي دوطرف سود آور باشد، بدين معني که بايد از پيام هاي مشتريان تشکر و با جايزه و يا يک ارزش مضاعف،  از آنها تقدير شود.   يکي از راههاي سودمند کردن اين رابطه براي طرفين تقدير از مصرف کنندگان براي اشتراک گذاري و ارزشمند کردن تجربه به اشتراک گذاري برند شماست.
گيميفيکيشن، مصداق "سرمايه گذاري روي مخاطبين واقعي بعنوان افراد تاثير گذار" ميباشد.   به بيان ساده تر، گيميفيکيشن عناصر سرگرمي و رقابت را با استراتژي بازاريابي ترکيب مي کند. همچنين اين روش براي طرفداران همه برندها کارآيي دارد، نه فقط برندهايي که طرفداران بسياري دارند.
نظريه پايه استفاده از گيميفيکيشن اين است که مي توانيم با مخاطب ارتباط عاطفي برقرار کنيم و از طريق اين ارتباط عاطفي به نيازهاي واقعي انها پي ببريم . راه ساده کار کردن با طرفداران يک برند و يا مشتريان بالقوه آن استفاده از تاکتيکهايي مانند مسابقه، دادن هديه و همچنين بازي هايي است که با برند در حال تبليغ ارتباط موضوعي دارند. هيچ کس دوست ندار به او بگويند چه کاري انجام دهد و چه کاري انجام ندهد؛ همه ترجيح مي دهند بيشتر  مسائل در عمل به آنها نشان داده شود، گيميفيکيشن يکي از اين روشهاست. بد نيست به آمار هم نگاهي بياندازيم:
بيش از 70 درصد از مجموع 2000 شرکت بزرگ دنيا تا پايان 2014 حداقل يک اپليکيشن  بازي محور عرضه کرده اند. 
صاحبان مشاغل مي گويند استفاده از گيميفيکيشن مي تواند باعث افزايش تعاملي 100 تا 150 درصدي با مخاطبين شود . پجداي از آمار، مي خواهيم با نحوه استفاده از اين استراتژي توسط برخي برندها آشنا شويم.  در اينجا چند مثال خوب براي شما ارائه شده است، مثال هايي  که نشان مي دهد چطور مي توانيد از گيميفيکيشن بعنوان سکوي پرش خوبي براي  تلفيق آن با استراتژي بازاريابي برند خود استفاده کنيد:
1- شرکت "دومينوز" از گيميفيکيشن براي اپليکيشن سفارش پيتزاي خود استفاده کرده است. اگر سفارش دهنده براي انتخاب پيتزاي خودش مردد باشد مي تواند تاس بياندازد يا حتي خود گوشي را تکان دهد و پيتزاي مورد نظر پيشنهادي خودش نمايش داده مي شود.
2- شرکت پاپ چيپس با شرکت نرم افزاي "کيپ" همراه شده است تا وقتي يک نفر در يک اپليکيشن بازي  به مرحله خاصي 
مي رسد يک بسته بزرگ چيپس برنده شود.
3- شرکت توليدي پوشاک "موزجا" با هدف ارائه روشي منحصر به فرد براي حراج کالاهاي خود از گيميفيکيشن براي بازاريابي الکترونيکي استفاده نموده است. اين شرکت با ارائه محصولات با قيمت پايين و افزايش قيمت آنها در طول روز به نوعي مصرف کننده را به شتاب در خريد تشويق مي کند. آنها همچنين براي مصرف کنندگان راههايي براي رسيدن به تخفيف بيشتر نيز در نظر گرفته اند که دعوت از دوستان و اشتراک گذاري مطالب در شبکه هاي اجتماعي از جمله اين روش هاست.       

استفاده از محتواي وب سايت دکتر حميدرضا اسماعيل خو بدون ذکر منبع پيگرد قانوني دارد . 

 

 


   تعداد بازدید ( 401 )
اينکه مدل کسب و کار اتاقهاي پرو هوشمند چقدر موفق خواهد شد، آينده مشخص ميکند . اما سعي و تلاش شرکتها در ارايه خلاقانه ارزشهاي جديد به مشتريان ، و ارايه يک تجربه خريد جديد ميتواند تبديل به يک مزيت رقابتي شود .
نمونه هایی از Gamification به عنوان استراتژی بازاریابی در اطراف ما وجود دارند. یکی از بارزترین آن ها برنامه «نایک پلاس» شرکت نایک می باشد، که پلتفرمی است که وقتی شرکت کنندگان به اهداف مشخصی رسیدند به آن ها پیام متنی و اشکال گرافیکی در دستگاه های موبایل یا دستبندهای ویژه ای جایزه بدهد.
يکي از تکنيکهاي بازاريابي قرن بيست و يکم ، کنار گذاشتن کمپينهاي تبليغاتي در بازاريابي و استفاده از آدم هايي است که واقعا از يک برند خوششان مي آيد و به مقبوليت آن برند در جامعه هم کاري ندارند. اما مشکل اصلي پيدا کردن اين آدمهاست.
سیستم ناوبری یا هدایت خودروهای دیزلی یا وسایل نقلیه الکترونیکی هر روز در حال پیشرفت است اما سال گذشته اخباری مبنی بر استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده در سیستم هدایت خودروهای فولکس واگن منتشر شد. در این گزارش بیان شده بود که